Els restaurants Flax & Kale i la seva aposta per la cuina flexitariana basada en vegetals i proteïna saludable porten la sostenibilitat al gran públic.
Fa tan sols uns anys, la gastronomia saludable era una gran desconeguda. Fora de quatre vegetarians militants que havien convertit l’alimentació en activisme, la majoria de gent ni tan sols coneixia aquestes opcions.
Els darrers anys tot ha canviat dràsticament i bona part de la responsabilitat recau en iniciatives com la de Flax and Kale, que ja compta amb tres restaurants a Barcelona: Tallers, Passatge i Trafalgar.
La història d’aquesta empresa comença quaranta anys enrere i entronca amb la tradició familiar; quan els pares dels actuals responsables del negoci, van obrir el primer restaurant vegetarià a Lleida.
Era un moment en què les cadenes de menjar ràpid aterraven a l’Estat i el consum de refrescos ensucrats es disparava. De les primeres desenes de clients que acudien a l’establiment, a poc a poc, es va anar consolidant una parròquia de fidels a qui entusiasmava aquella alimentació innovadora.
Al cap dels anys, la bona marxa del negoci, va fer que la família obrís un altre restaurant a Barcelona, el Teresa Carles; per demostrar que menjar sa no havia de ser avorrit. Per això, van incorporar les diferents tendències gastronòmiques i culturals que estaven en voga arreu del món.
Tres anys després naixia Flax and Kale, amb una visió innovadora de la gastronomia saludable. I no va venir sol. A Lleida, poc després, l’acompanyava un nou centre de R+D destinat a explorar les possibilitats d’aquest nou món.
Sostenibilitat al poder
I és clar, una gastronomia que és bona per als comensals, havia de ser beneficiosa per al planeta. Per això el seu èxit no es pot deslligar de la sostenibilitat.
Així, tots els restaurants de la marca utilitzen mètodes de cocció saludables, amb productes no refinats i integrals. A més, segueixen una política d'aprovisionament sostenible, ja que el 80% de l'oferta és vegetal i el 20% restant és proteïna animal procedent de fonts certificades.
El packaging i el material al punt de venda també són rellevants. Les cartes de menjar i beguda estan fetes amb materials sostenibles, com la base de fusta reutilitzable infinites vegades. I, de fet, els embalatges del take away són compostables.
D'altra banda, els seus restaurants disposen d'una instal·lació d'osmosi per poder ser autosuficients amb l'aigua que se serveix al client i, així, evitar el transport de tants envasos d'un sol ús. A més, la deixalla de l'osmosi no es desaprofita, sinó que és recircular i es reutilitza en les càrregues dels vàters, una mostra de com la sostenibilitat i l’èxit empresarial poden anar de bracet.