Diuen que en un viatge és més important el trajecte que la destinació; si no que li diguin a l’agència barcelonina Tarannà, que ha convertit l’organització de viatges especials en un model de negoci. Uns viatges que, a més, han fet una aposta decidida per la sostenibilitat.
L’empresa facilita als seus clients la possibilitat de compensar la petjada de carboni dels seus trajectes. Com? Gràcies al programa "Bosc viatger”, on, de forma voluntària, la comunitat Tarannà ja ha aconseguit plantar més de dos milers d’arbres arreu de l’Estat.
Una agència de viatges sostenible
Ja fa més de deu anys que l’agència de viatges va implicar-se en la protecció dels boscos, fomentant la participació dels seus clients. Tot va començar amb un projecte a l’entorn de Sant Boi, al Baix Llobregat; i la creació d’un jardí forestal periurbà que actués com a “bosc rebost” on les aus en ruta migratòria poguessin aturar-se a recuperar les forces.
Aquesta primera iniciativa ha acabat sent el punt de partida d’una gran implicació amb l’entorn. Prova d’això és el compromís que l’empresa va adoptar el 2020; la plantació de 1.200 arbres una dècada després. Un repte que han superat amb escreix, ja que, avui, ja van per 2.500 exemplars i s’han marcat el nou horitzó de 10.000 arbres.
Són diverses les zones que estan gaudint d’aquest impacte ambiental positiu. Per començar, Gallecs, al Vallès Oriental; on han restaurat un entorn malmès per l’erosió, a més d’impulsar la plantació de diverses espècies de plantes aromàtiques.
I també Torroella de Montgrí, amb la plantació de més d’un centenar de pins amb què es busca repoblar la seva duna continental. O més recentment, el 2021, el massís de les Guilleries-Savassona, amb el desenvolupament del sotabosc i la recerca d’una major biodiversitat, mitjançant la plantació d’espècies autòctones com el pi pinyoner, l’alzina, el roure, la servera o la moixera. Projectes que s’han replicat en altres punts de la península, com el “Valle de Iruelas”, a Àvila, amb més d’un miler d’exemplars plantats per enfortir la massa boscosa.
N’hi ha d’altres de ben especials, com la “Sierra de Gredos”; on han impulsat la plantació de pins i bedolls que frenaran els processos d’erosió i de pèrdua de biodiversitat que va patir la zona durant l’incendi que va tenir lloc el 2009. O la zona de Viu de Llevata, a Lleida, on l’objectiu és recuperar una zona de gran valor paisatgístic que no va evolucionar adequadament després de patir els efectes del foc.
El client, a primera línia del compromís ambiental
En totes aquestes activitats, el què més satisfà Tarannà és que s’hi hagin involucrat els seus clients. Per això, s’han compromès tan fermament a tenir resultats palpables i a fer-hi un seguiment any rere any.
L’objectiu? Aconseguir el que ells anomenen “efecte pol·linitzador”. És a dir, que tots i totes ens impliquem en la causa. O, com els agrada dir a Tarannà: “que en posem les piles d’una vegada”. En aquesta línia, s’emmarca la tasca d’alinear els seus proveïdors en la gestió responsable. Una feina que no és fàcil, ja que treballen arreu del món i el nivell de compromís social i ambiental és diferent a cada indret.
Per fer-ho, exigeix als col·laboradors una correcta gestió de residus, una utilització adient de l’aigua o promoure l’ús de combustibles alternatius als fòssils. I per sobre de tot, donen rellevància a les bones pràctiques que duen a terme els seus partners, una manera d’impulsar l’aposta de Tarannà més enllà de la mateixa empresa.
I aquest camí està ple de fites que han anat aconseguint. Com convertir-se pioners en renunciar a la utilització d’animals salvatges en activitats com la visita a delfinaris a Mèxic o la interacció amb elefants a l'Índia, a més de vetllar per un compliment estricte de les normes d’albirament d’animals a cada racó del planeta.
Per tot això, el client els identifica com una agència diferent. Sempre sota el mateix lema: aquest viatge fa respirar als arbres.