Barcelona és una ciutat que enamora fins i tot els paladars més exigents, i ara s'ha proposat conquistar el visitant no només per l'estómac, sinó a través d'una proposta gastronòmica amb valors. Per aconseguir-ho, Visa, Turisme de Barcelona i Biosphere, tres referents internacionals en l'aposta per la sostenibilitat i el turisme responsable, han donat llum a un projecte molt ambiciós, el Barcelona Sustainable Gastronomy.
El seu objectiu és clar: convertir Barcelona en la ciutat amb més restaurants sostenibles del món. Aquesta iniciativa, que es materialitza en una guia i un segell per als establiments que compleixen certs criteris de responsabilitat social, busca reconèixer els esforços dels restaurants locals per impulsar la imatge internacional de la ciutat i, a la vegada, posar-los a l'abast dels milions de visitants que rep, donant-los visibilitat.
Així doncs, aquestes entitats han creat, d'una banda, el segell Barcelona Sustainable Gastronomy, que s'atorga exclusivament als restaurants que aposten per la sostenibilitat i treballen per millorar les seves pràctiques en aquest sentit.
Els restaurants que el vulguin rebre podran comptar amb el suport i l'acompanyament de l'equip de Biosphere, que els ajudarà a implementar les mesures necessàries per convertir-se en un referent en sostenibilitat i poder pertànyer a aquest projecte amb dimensió internacional. D'aquesta manera, s'ampliarà també la xarxa d'establiments de la ciutat adherits a Biosphere, un pas que demostra la forta implicació de l'Ajuntament de Barcelona amb la sostenibilitat. En aquest sentit, és important assenyalar que la destinació Barcelona és l'única destinació del món certificada Biosphere Platinum.
Mentre que el distintiu es col·locarà en els establiments per tal que els visitants puguin identificar el seu compromís a primer cop d'ull, la Guia de Restaurants Sostenibles formarà part d'una campanya major de promoció del turisme i la restauració de Barcelona i els permetrà tenir visibilitat a escala digital.
Per aconseguir tant el segell com ser inclòs en la guia, el restaurant ha de desenvolupar la seva activitat de manera alineada amb els disset Objectius de Desenvolupament Sostenible de l'ONU. Així, entre els requisits, podem trobar que l'oferta gastronòmica sigui saludable i inclusiva, es duguin a terme polítiques de compres responsables, es fomenti l'ús del transport sostenible i s'implementin accions per reduir la petjada de carboni. A més, també es valora la participació en accions socials i que impulsin polítiques d'igualtat i d'empoderament de les dones. D'aquesta manera, el projecte persegueix un compromís integral amb la comunitat i el planeta amb l'objectiu de potenciar la sostenibilitat en tots els seus vessants.
Una preocupació creixent
La guia i un segell ajudaran els milions de turistes que cada any visiten Barcelona a identificar les millors pràctiques en qüestió de sostenibilitat i implicació social a l'hora d'escollir quins establiments visitar durant la seva estada, cosa que cada cop valoren més.
Segons Eduardo Prieto, director general de Visa a Espanya, els turistes "cada vegada tenen més consciència ambiental a l'hora d'escollir el destí que visitaran o on triaran consumir, per la qual cosa és essencial que el comerç local estigui preparat per oferir una experiència òptima". Les dades recollides a l'Informe de resultats perfil i hàbits dels turistes a Barcelona ciutat 2022, elaborat per Visa i l'Observatori de Turisme a Barcelona, revelen que un 87% dels viatgers declara la intenció de dur a terme pràctiques de sostenibilitat quan viatja, i un 33% estan disposats a pagar un sobrepreu per serveis sostenibles, una altra mostra de la creixent demanda en aquest àmbit.
La iniciativa Barcelona Sustainable Gastronomy també dona resposta a una altra tendència observada entre els turistes internacionals, que consideren la gastronomia un dels grans atractius dels seus viatges a la capital catalana i és on destinen una major despesa. És per això que Barcelona Sustainable Gastronomy contribueix al desenvolupament econòmic i social de la ciutat i, alhora, busca tornar als restaurants tot allò que han fet per a la imatge internacional de Barcelona i la seva gastronomia.
El projecte nascut aquest mateix 2024 es va presentar el gener passat en el marc de FITUR i ha comptat amb una primera fase pilot amb 30 restaurants. Ara, Barcelona Sustainable Gastronomy continua treballant per consolidar Barcelona com una destinació sostenible líder a escala mundial. I és que gràcies a la participació activa dels restaurants i les entitats impulsores, la ciutat comtal és el millor exemple del fet que la sostenibilitat pot ser també sinònim de qualitat i èxit comercial.