No hi ha gaires restaurants que puguin presumir de cuinar i servir amb consciència. El restaurant Nectari de Barcelona —situat a prop de l’estació de Sants, al carrer de València, 28— ho pot fer, i ho pot demostrar. I per això ha rebut el Premi Nacional d’Hostaleria en la categoria d’empresa compromesa amb les persones amb discapacitat. Un reconeixement que atorga l’associació Hostelería de España i que no sorprèn: fa anys que aquest establiment gastronòmic aposta per la inclusió com a ingredient essencial de la seva carta i del servei cap als comensals.
Jordi Esteve, el xef responsable
Bona part d’aquesta consciència inclusiva és obra del seu xef, Jordi Esteve, un professional discret però paradoxalment molt actiu. Esteve no només destaca per la seva cuina —barreja de tradició i modernitat, amb el producte fresc i de qualitat com a bandera—, sinó per una sensibilitat social que ha merescut aquest premi. Amb la seva tasca incansable, ha convertit Nectari no només en un restaurant d’Estrella Michelin des de l’any 2012, també en un referent en sostenibilitat i responsabilitat social.
Quina ha estat la seva darrera iniciativa? Crear la primera carta adaptada per a persones amb autisme a Catalunya, un projecte pioner que ha emocionat famílies i professionals, i que visibilitza una realitat que tot sovint queda soterrada o simplement no es té en compte. La reivindicació i el missatge subjacent és clar: les persones amb trastorn de l’aspecte autista també poden gaudir dels bons plats a taula!
Cartes amb pictogrames i en braille
La carta adaptada utilitza pictogrames clars i acolorits, i mostra els plats i els ingredients principals. Això permet a les persones amb TEA saber què menjaran i adaptar el menú als seus gustos. Menys estrès, més gaudi: l’escenari ideal per a les persones que tenen aquest tipus de trastorn que no els impedeix experimentar amb els sabors de la carta del Nectari.
A més, el restaurant també disposa de carta en braille, lectura fàcil i formats digitals accessibles. I no només això, tot el personal rep formació en comunicació inclusiva. L’objectiu és oferir una atenció empàtica i respectuosa amb el ritme de cada client.
Per acabar d’arrodonir-ho, l’ambient del restaurant està pensat per ser sensorialment amable, amb espais tranquils, senyalització visual clara i accessibilitat física millorada. Fins i tot tenen en compte si cal eliminar la música ambiental o oferir un espai més íntim.
Però la tasca responsable va més enllà encara. Al seu palmarès cal sumar-hi dos cercles verds de la 360 Eat Guide i el segell Compromís per a la Sostenibilitat Turística Destinació Barcelona, així com la participació en campanyes com Restaurantes contra el Hambre, que recapta fons per a l’ONG Acció contra la Fam.
La consciència inclusiva i social del Nectari no és fruit d’una moda efímera, és una convicció plena, aplicada al dia a dia d’un projecte internacionalment reconegut.
Més informació a nectari.es