La Federació Catalana de Càmpings (FCC), en col·laboració amb la Direcció General de Turisme i la Diputació de Barcelona, va organitzar el 25 i el 26 d'abril, el primer congrés del sector a casa nostra. La trobada, que va tenir lloc al càmping Vilanova Park de Vilanova i la Geltrú, va reunir diversos representants dels càmpings catalans amb l’objectiu de consolidar Catalunya com a destinació cabdal en aquest àmbit i impulsar la xarxa empresarial turística.
Amb el lema ‘Modelant un futur més verd’, aquest esdeveniment ha coincidit amb la commemoració dels 70 anys d’història del sector, que és un motor econòmic clau per al país i un pioner en la seva aposta per la sostenibilitat i la millora constant de la gestió dels recursos hídrics.
Sostenibilitat i innovació com a reptes de present i futur
L'adaptació al canvi climàtic i el desenvolupament sostenible del sector en el context actual, marcat per la sequera i la necessitat de millorar la gestió de l'aigua, van ser alguns dels temes de debat, amb taules rodones sobre Canvi climàtic i sector càmping: riscos i oportunitats i Innovació i sostenibilitat al sector càmping. Altres eixos de treball van ser la digitalització i el diàleg europeu sobre les tendències de futur.
L'entitat organitzadora ha destacat que el sector ha dut a terme grans inversions durant els darrers anys per mantenir al dia les instal·lacions i innovar, un fet que li ha comportat nombrosos premis i reconeixements en l'àmbit europeu. Així, el sector del càmping català s’ha reivindicat com a capdavanter i de referència a Europa.
538 milions d’euros l’any de facturació
El congrés també ha servit per presentar el primer estudi del sector, que analitza l'impacte econòmic, social i ambiental dels càmpings catalans. Segons aquest, el 2022 van aconseguir 538 milions d'euros de facturació. Els ingressos mitjans per explotació es van situar en 1,97 milions d'euros i només el 12% de les empreses va tenir resultats negatius.
L’informe també revela també que el sector del càmping a Catalunya aporta un impacte econòmic de 2.467 milions d’euros anuals. D’aquests, un 29,3% va al sector transport; un 22,6% a l’allotjament (uns 500 milions d’euros); un 17,2% a manutenció; un 21,8% a activitats; i la resta a altres despeses.
Titulat ‘Càmping a Catalunya: impacte econòmic, dades rellevants i beneficis sostenibles’, l’estudi ha estat elaborat per BIM Consultors per encàrrec de la Federació Catalana de Càmpings. En total, s’han analitzat 236 empreses de càmping de les 353 que hi ha a Catalunya.
Un sector potent
Catalunya és una de les principals destinacions de càmping europees. Amb 266.829 places —el 49,6% del conjunt de places d'allotjament a Catalunya—, el sector representa un terç de l'allotjament turístic català i genera 20 milions de pernoctacions anuals, la majoria de persones estrangeres.
Altres característiques del càmping català, segons indica l’estudi, són la tendència a la desestacionalització —els establiments estan oberts una mitjana de 9 mesos l’any— i l’estabilitat laboral. Actualment, el sector dona feina de manera directa a 15.695 persones.