L’ONU implementa la Declaració de Glasgow sobre turisme i canvi climàtic

26 de gener de 2024
L’ONU implementa la Declaració de Glasgow sobre turisme i canvi climàtic

L’ONU turisme, l’organisme de les Nacions Unides encarregat de la promoció del turisme responsable, ha publicat un informe on detalla la posada en marxa de les mesures definides a la Declaració de Glasgow sobre acció climàtica.  

L’instrument s’alinea al voltant de cinc eixos: mesurar, descarbonitzar, regenerar, col·laborar i finançar, i compta amb més de 850 signataris del sector turístic en l’àmbit mundial.

Tots ells estan compromesos en l’elaboració d’un pla d’acció que els permeti continuar avançant en l’estratègia de reducció de les emissions a la meitat l’any 2030, per assolir el nivell zero tan aviat com sigui possible abans de 2050 i, així, intentar mantenir l'escalfament global a 1,5 °C per sobre de les temperatures preindustrials.

El document publicat recull les millores que han tingut lloc en aquests dos primers anys d’implementació i es van presentar a la COP-28 (Conferència de l’ONU sobre el Canvi Climàtic), que va tenir lloc el desembre de 2023 a Dubai, als Emirats Àrabs Units.

Iniciatives que tenen un impacte concret:

Aquest esdeveniment va mostrar la capacitat del sector turístic per promulgar accions climàtiques concretes, incloses mesures d'emissions, estratègies de descarbonització, enfocaments regeneratius per a destinacions i finançament innovador.

Les accions que s’han posat en marxa són molt diverses; en destaquem les següents:

Mesurar:

Ressalta la iniciativa de Travalyst, una aliança que busca canviar la manera com viatgem i que està treballant amb Google per desenvolupar un model que permeti calibrar i informar de les emissions de l'aviació en les diferents agències de viatge en línia com  Skyscanner o Booking.com.

Descarbonitzar:

Les Illes Canàries estan desenvolupant un programa que connecta empreses turístiques que busquen invertir en solucions de compensació de CO2 amb projectes regeneratius basats a les illes. Algunes empreses participen activament amb els seus hostes en els projectes als quals donen suport, incloent iniciatives de plantació de manglars i boscos en els seus paquets turístics.

Regenerar:

L'empresa de viatges índia The Blue Yonder dissenya experiències de viatge amb pescadors locals de Kerala. Així, els proporciona una font d'ingressos suplementària, ja que les captures s'han reduït a causa de l’impacte del canvi climàtic. Alhora, ha dut a terme una formació amb aquests professionals, fet que els permetrà ser a la primera línia d’actuació davant d’un desastre climàtic, gràcies a que disposen de vaixells i coneixen bé la regió.

Col·laborar:

VisitScotland, l’organització turística de la regió escocesa, ha dut a terme un projecte pilot en col·laboració amb operadors turístics per explorar les oportunitats d’abordar les emissions de grau 3, és a dir, totes aquelles que es produeixen al llarg de la cadena de valor, com ara el transport dels viatgers. D’aquesta manera es podran desenvolupar productes i itineraris baixos en carboni.

Finançar:

NOAH ReGen és una entitat que ajuda les nacions oceàniques a sufragar la seva acció climàtica i protegir la seva biodiversitat dissenyant eines financeres i de traçabilitat innovadores. Per aconseguir finançament, ha establert Re'Planet Capital, un fons que pretén actuar com a conducte d'inversió per facilitar projectes de reducció de carboni.

Aquestes són només algunes de les iniciatives fruit de l’impuls generat per la Declaració de Glasgow i mostren com el turisme es pot convertir en un gran agent en la lluita contra el canvi climàtic.

Podeu descarregar l’informe complet en aquest enllaç (https://www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789284425242)