Us imagineu que un grup de turistes sèniors vingui expressament a gaudir de les platges, però no sigui capaç d’accedir-hi? Un escenari cada cop més real, que serà probable els propers anys, i que es va posar sobre la taula en una trobada celebrada a la comarca del Garraf.
De seguida, van posar-se a treballar amb el segell Biosphere per obtenir respostes i, conjuntament, desenvolupar solucions davant d’aquesta i d’altres qüestions que afectaran el turisme les pròximes dècades.
El cada cop major envelliment de la població planteja un canvi demogràfic que afectarà de ple les destinacions turístiques. Els estudis assenyalen que cada cop serà més gran el percentatge de població envellida que hi haurà a la nostra societat. I no només això; sinó que es tractarà d’un perfil de persones que no deixaran de viatjar i de posar en pràctica plans d’oci actiu.
Avui en dia, són molt pocs els establiments que estan preparats per acollir persones d’una franja d’edat avançada i cal una aposta decidida de totes les parts implicades per tenir les eines que permetin afrontar-ho. El fet d’oferir uns serveis que encaixin amb la població sènior pot suposar el punt diferencial que asseguri la viabilitat d’un negoci.
Per tal de preparar el sector davant dels reptes que suposa l’auge de l’economia destinada a aquesta franja d’edat, l’anomenada silver economy, Node Garraf, l’agència de desenvolupament de Garraf, va organitzar una sessió col·lectiva sobre l’accessibilitat i el turisme per a empreses turístiques.
Quines estratègies poden desenvolupar per acollir als futurs visitants? Com preparar-se com a destinació? Aquests van ser alguns dels temes que es van abordar durant les jornades, celebrades el novembre del 2023, i que van servir perquè l’agència impulsés actuacions que poguessin ajudar les empreses a encarar les transformacions en el perfil dels seus clients.
Una sensibilització que ja dona els seus fruits
Aquesta és una de les iniciatives Biosphere que ha dut a terme el Garraf com a destinació. Però no és l’única; són diversos els projectes que volen impulsar la sostenibilitat i la gestió responsable a la comarca de bracet amb ajuntaments que també estan certificats, com Vilanova i la Geltrú, Sitges o Canyelles. I ja són unes quantes les empreses que la Destinació Garraf ha aconseguit certificar i que estan impulsant bones pràctiques ambientals i socials.
Des de la integració paisatgística del càmping del Garrofer, a Sitges, que es fon amb la flora mediterrània que l’envolta, a les també iniciatives sitgetanes El Vivero Beach Club, amb una oferta gastronòmica km 0, o Sències Can Girona, una masia que, a més d’acollir esdeveniments, segueix la tradició ancestral de cuidar el paisatge amb respecte.
Projectes que comprenen tant les profunditats del fons marí, amb els vilanovins Saphira Dive i els seus cursos de busseig regits per les bones pràctiques, com els amables turons del Garraf i les noves tècniques ecològiques aplicades a la vinya del Celler Vega de Ribes.
Cada cop són més les iniciatives privades que s’afegeixen a la certificació gràcies a la tasca de sensibilització que es duu a terme des de Node Garraf. Són ells qui s’encarreguen de difondre aquest segell entre les empreses interessades i coordinen diverses iniciatives: des de recordatoris de les accions pendents a assessoraments mitjançant tallers i formacions que faciliten l’itinerari a seguir.
Una estratègia que recolza aquest programa és també el foment de la cultura i tradicions locals; amb la promoció dels productes km 0 entre la restauració el Garraf, com el peix de la llotja, els vins de la comarca o els espigalls, un tipus de col típica garrafenca.
Tot per posar en valor els actius del Garraf i sensibilitzar i coordinar accions transversals que serveixin per promoure-hi el turisme sostenible apte per a qualsevol edat.