Amb més de quatre segles i mig d’història, la icònica casa de cava Codorníu no només ha aconseguit mantenir intacta la seva essència, sinó que ha sabut reinventar-se per liderar la indústria des d’una perspectiva conscient i compromesa amb el territori, la biodiversitat i les persones. Avui, és tot un exemple de com convertir un llegat vinícola centenari en un model d’èxit responsable basat en l’excel·lència, la sostenibilitat i la innovació. 

Tradició innovadora

El 1551 marca l’origen del celler més antic d’Europa, però la seva història contemporània està clarament definida per la innovació. El 1872 Josep Raventós crea la primera ampolla de cava a Espanya feta mitjançant el denominat mètode tradicional, mentre que a finals del segle XIX és Manuel Raventós qui fa el salt a la producció a gran escala i dona un enorme impuls a la casa, que a més es converteix en pionera de la publicitat. 

Ja al segle XXI, el 2002 Codorníu crea el primer cava rosat del món i el 2010 introdueix el primer cava blanc elaborat amb Pinot Noir. Uns anys més tard, el 2017, les vinyes obtenen la distinció de Paratge Qualificat, per l’excepcional qualitat de les seves terres, i el 2020 s’inicia la transició a ecològic per poder tenir més cura del planeta. 

Avui exporten a més de 50 països uns vins i caves de sabor únic i atemporal que conquista tots els paladars. A través de 18 generacions de viticultors, la família —una saga que comença el segle XVII amb la unió de l’hereva de les caves Anna Codorníu i el viticultor Miquel Raventós—  ha sabut fusionar tradició i innovació, mantenint viva una cultura vitivinícola arrelada al Penedès i projectant-la internacionalment. 

Donar valor a la terra

Una fita que exemplifica el compromís de Codorníu amb la sostenibilitat i l’excel·lència és la conversió ecològica completa de les seves vinyes, assolida el 2024, un any abans del previst. Aquest canvi representa tota una declaració d’intencions que situa el respecte per la terra al centre de totes les seves operacions. Amb gairebé 2.900 hectàrees de vinya ecològica i més de 300 famílies de viticultors implicades, el Grup Raventós Codorníu és conscient que la seva proposta de valor va molt lligada al territori i es preocupa per preservar-lo. 

La seva filosofia, resumida en el propòsit “Donar valor a la terra”, es tradueix en accions concretes que van des de la protecció de la biodiversitat fins a l’impuls de contractes pluriennals amb els seus proveïdors, passant per un assessorament tècnic constant per garantir pràctiques agrícoles responsables. Aquesta simbiosi entre empresa i territori reforça no només l’economia local, sinó també la cultura vitivinícola com a patrimoni viu. 

Però la sostenibilitat va més enllà del cultiu. El procés d’elaboració dels seus caves, com el mític Anna de Codorníu, es fa sota els principis d’eficiència i circularitat. El 100% de l’energia elèctrica prové de fonts renovables i s’han adoptat models de gestió ambiental orientats a reduir la petjada ecològica. 

Per a les persones i per al planeta 

Líders del mercat, treballen per fer-ho de forma responsable. Des de l’arribada del CEO Sergio Fuster el 2020, s’ha apostat per una cultura empresarial basada en la humanitat, la diversitat i l’empoderament amb la missió d’anar més enllà de generar benefici econòmic. S’han implementat programes de benestar i desenvolupament personal per al personal, i s’ha donat impuls a iniciatives de lideratge femení. Raventós Codorníu ha estat reconeguda per Forbes com una de les millors empreses per treballar, cosa que avala la qualitat humana del projecte. 

La coherència del projecte s’estén a tota la cadena de valor gràcies al Codi Ètic del grup, que exigeix que els seus proveïdors i subcontractistes compleixin també els seus exigents criteris de responsabilitat social i ambiental. 

Amb una cartera de marques que aposta per l’autenticitat, la transparència i l’excel·lència, Raventós Codorníu s’erigeix com un cas paradigmàtic de com el respecte per la terra, la innovació i el valor humà poden construir un model de negoci sostenible i durador. El seu èxit no només rau en les xifres de vendes rècord que s’han aconseguit en els últims anys, sinó en el seu impacte positiu, que permet als consumidors gaudir dels seus vins i caves sabent que, a més de celebrar la vida, estan contribuint a un futur millor. Raventós Codorníu no només aspira a ser la millor empresa de vins del món, sinó la millor empresa de vins per al món.