El congrés, celebrat el 2 i 3 d’abril al CosmoCaixa, ha reunit més de 50 experts per repensar el futur del turisme a les grans ciutats
Barcelona ha estat l’epicentre del debat sobre el futur del turisme amb la celebració del Tourism & Economy Summit Barcelona 2025, una trobada internacional que, sota el lema “Un nou turisme resilient i sostenible: Grans ciutats i la proposta de Barcelona”, ha aplegat responsables polítics, empresaris i experts del sector per abordar els reptes principals del turisme en el context actual.
Durant dos dies, l’auditori del CosmoCaixa ha acollit reflexions i propostes sobre la transformació d’un model turístic encara hereu dels anys 60 cap a un de més inclusiu, equilibrat i respectuós amb l’entorn i les persones. Entre els temes tractats, han destacat la sostenibilitat, el finançament, l’evolució de la indústria i la percepció dels mercats internacionals.
La Diputació de Barcelona ha estat sòcia global de l’esdeveniment juntament amb l’Ajuntament de Barcelona, el Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, Turisme de Catalunya, Aena, Aigües de Barcelona, La Roca Village, Paradores, Turisme de Barcelona i Veolia
Un turisme amb valors i al servei del territori
La presidenta de la Diputació de Barcelona, Lluïsa Moret, va inaugurar la cimera defensant “un turisme de valor i amb valors”, que sigui just, inclusiu i sostenible. Va subratllar que cal apostar per una “relació de simetria” entre visitants i residents, que aporti experiències positives a ambdues parts, i trencar amb la idea del turisme com a problema. “El turisme ha de ser una oportunitat, és un sector estratègic que genera xifres quantitatives espectaculars”, va recordar.
En aquesta línia, la Diputació de Barcelona desenvolupa una estratègia basada en la sostenibilitat ambiental, la sostenibilitat social i la bona governança, amb projectes com “Espais Naturals i Turisme Sostenible”, que busca fer compatibles la conservació del medi natural i l’activitat turística, o la marca “Barcelona és molt més”, que descentralitza l’atracció turística més enllà de la capital.
Aquesta aposta de la Diputació de Barcelona per la descentralització va ser destacada pel ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu, que també va posar èmfasi en la necessitat de renovar un model turístic nascut fa més de mig segle. “Barcelona, Catalunya i Espanya han d’exercir un lideratge mundial com a referents de convertir el turisme en un vector de creixement econòmic i social”, va afirmar.
Barcelona com a model
L’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, va destacar l’aposta de la ciutat per un model que combini l’impuls d’un turisme de qualitat, exemplificat amb l’ampliació de l’oferta cultural i la consolidació del turisme de congressos, amb l’aplicació de mesures reguladores per evitar les externalitats negatives.
Collboni va afirmar que “decisions difícils”, com l’augment de la taxa turística i la limitació dels pisos turístics amb la seva eliminació prevista per al 2028, ja estan donant resultats i que altres capitals mundials les podrien adoptar com a model.
Al seu torn, el conseller d’Empresa i Treball, Miquel Sàmper, va defensar la importància de “conviure amb el turisme” i fugir dels discursos turismofòbics, tot advocant per un model sostenible on els visitants tinguin drets, però també deures.
Focus de debat global
A més dels esmentats, la cimera ha comptat amb la participació de més d’una cinquantena de ponents referents del sector, com el president de la Generalitat de Catalunya, Salvador Illa; el secretari general d’ONU Turisme, Zurab Pololikashvili; la diputada de Turisme de la Diputació de Barcelona, Ana Herrera; el director general de Turisme de Barcelona, Mateu Hernández; la directora general de Turisme de Catalunya, Cristina Lagé; el director general de Turespaña, Miguel Sanz; el president de Segittur, Enrique Martínez; el president d'Aena, Maurici Lucena; i el conseller delegat d'Aigües de Barcelona, Felipe Campos. Tots han coincidit en la necessitat de conciliar turisme i ciutat, apostant per la qualitat i impulsant un model més responsable i equilibrat.