La capital danesa ha dut a terme aquest estiu una prova pilot per fomentar les pràctiques sostenibles entre les persones que visiten la ciutat. En un moment en què moltes destinacions europees estan imposant restriccions i taxes al turisme, Copenhaguen ha optat per un enfocament diferent: recompensar els visitants que adopten comportaments respectuosos amb el medi ambient.
La iniciativa s'anomena CopenPay i està promoguda per Wonderful Copenhagen, l'organització turística de la Regió Capital de Dinamarca, amb l'objectiu de reduir la petjada de carboni dels turistes i, alhora, enriquir la seva experiència cultural. Així, des del 15 de juliol fins a l'11 d'agost els visitants que realitzaven accions com desplaçar-se en bicicleta o amb tren, mantenir la ciutat neta o col·laborar en neteges de parcs i platges, anaven acumulant crèdit que podien bescanviar per experiències gratuïtes o amb descompte. Aquestes inclouen visites guiades a museus, lloguer de caiacs, dinars en restaurants vegetarians i entrades a esdeveniments culturals, entre moltes d'altres.
L'alcaldessa de Copenhaguen, Sophie Hæstorp Andersen, destaca que CopenPay no només promou el turisme responsable, sinó que també ofereix una manera única de descobrir la riquesa cultural i natural de la ciutat. "Volem que els turistes explorin Copenhaguen d'una manera que sigui beneficiosa tant per a ells com per al nostre entorn", explica.
Al seu torn, Mikkel Aarø-Hansen, director executiu de Wonderful Copenhagen, afirma que "el turisme ha de passar de ser una càrrega ambiental a una força per al canvi positiu" i que un pas important en aquesta direcció és "canviar com ens movem a la destinació, què consumim i com interactuem amb els habitants".
Més de 20 atraccions han participat en el programa pilot, entre elles, el Museu Nacional, la Galeria Nacional de Dinamarca, el Museu de Copenhaguen i Copenhill, una pista d'esquí artificial construïda sobre un nou centre de gestió de residus, que ofereix entrada gratuïta a aquells que hi arribin en transport públic o bicicleta. Després d'aquest període de prova, l'objectiu és reintroduir CopenPay com a un sistema de pagament i recompenses disponible tot l'any i, sobretot, inspirar altres ciutats del món a adoptar iniciatives similars per fomentar una manera de viatjar més sostenible.