Un estudi avalua l’impacte del canvi climàtic sobre la reputació digital de les destinacions turístiques europees

15 de març de 2024
Un estudi avalua l’impacte del canvi climàtic sobre la reputació digital de les destinacions turístiques europees

L’European Travel Commission ha dut a terme un estudi per analitzar com afecta el canvi climàtic en les opinions sobre les destinacions turístiques dels usuaris i usuàries de les xarxes socials. Les conclusions serviran per preveure futures tendències del mercat turístic.

Sota el nom de Climate change & tourism i en col·laboració amb ETC, MMGY TCI Research, un proveïdor líder de solucions basades en dades per a les organitzacions de màrqueting de destinació (DMO), es va dur a terme un estudi exhaustiu per explorar l'impacte de les discussions sobre el canvi climàtic en la reputació dels indrets turístics europeus durant el 2023.

Utilitzant tècniques avançades d'escolta social i analitzant revisions escrites de sostenibilitat, l'estudi va investigar la prevalença de converses relacionades amb el canvi climàtic dins de les discussions generals sobre viatges. També va identificar temes comuns i el to de les preocupacions dels consumidors sobre aquesta temàtica.

Tot i que predir els comportaments futurs dels viatges enmig del canvi climàtic és complex, es preveu que hi pugui haver canvis a llarg termini en la demanda estacional de determinades destinacions i canvis en la demanda d'activitats específiques que ofereixen aquestes destinacions.

Algunes de les conclusions de l’informe són que Grècia, Itàlia i Espanya van ser els més afectats pel que fa a la polaritat pel tema del canvi climàtic dins dels viatges el 2023. Com que també van ser algunes de les destinacions europees més càlides i visitades durant l'estiu, les històries sobre els efectes del canvi climàtic centrades en elles van ser abundants.

Diferents casos de prestigi negatiu i positiu

En general, certes temàtiques apareixen com a factors recurrents de reputació negativa. D’entrada, l’estudi ha percebut una preocupació arreu d'Europa davant una crisi creixent de l'aigua a mesura que les sequeres hivernals empitjoren.

Alguns indrets també s'inclouen en llistats de destinacions a no visitar a causa del canvi climàtic, amb l’exemple paradigmàtic de la reducció del 10% de la intenció de visitar el Mediterrani per part dels turistes britànics de juny a novembre del 2023.

I diferents comentaris reflecteixen la tendència d’advertir d’una calor incòmoda al sud d’Europa, així com de cancel·lacions per l’onada de calor i un increment de missatges sobre les noves pòlisses d'assegurança de viatge que ofereixen la possibilitat de recuperar els diners si les temperatures superen els 40 graus.

D’altra banda, també hi ha hagut un increment de comentaris positius pel que fa a certes destinacions com a recomanacions per a escapar de la calor, observant un interès creixent pels països del nord i escandinaus.

A més a més, s’està produint un renaixement dels ferrocarrils europeus i creixen l'agricultura urbana i l'intercanvi d'aliments a Europa integrades en destinació com a activitat holística.

Algunes iniciatives que destaquen són la transformació del Sena en un riu apte per al bany a París, i diferents projectes sostenibles innovadors que cerquen millorar la mobilitat dels visitants, optimitzar el consum d'aigua, mantenir la qualitat de l'aigua de la platja i augmentar el consum de productes d'origen local.

En conclusió, el tema del canvi climàtic dins de les converses relacionades amb els viatges per a Europa generalment té una polaritat més negativa, però, de vegades, també és un fort impulsor de la reputació positiva. En general, és un tema més polaritzat que les converses de viatges generals.

L’informe complet es pot descarregar aquí:

https://etc-corporate.org/reports/climate-change-tourism-in-europe/