Barcelona aposta pel turisme basat en l’economia circular

18 d' abril de 2024

Destinacions

Barcelona aposta pel turisme basat en l’economia circular

L’Administració i les empreses del sector es comprometen per trobar vies que explorin un nou model de producció i consum que impliqui reaprofitar els recursos existents per crear un valor afegit.

L’economia circular és una oportunitat d’or per al turisme. I és que les particularitats del sector, amb diferents baules que acaben formant tota la seva cadena de valor, el fan bastant apte per participar en processos d’aquesta mena.

Construcció, tèxtil, alimentació... Aquests són només alguns dels elements que participen del teixit turístic barceloní; empreses molt diferents, però que estan enfocades a una mateixa activitat i que, per tant, permeten crear sinergies molt àmplies.

Es tracta d’interconnectar les diferents baules per aconseguir un canvi de paradigma. Un exemple molt clar és el cas de Garden Hotels a Mallorca, pioners a transformar els residus orgànics que generaven en compost ecològic i de qualitat pels agricultors i ramaders locals que, al mateix temps, formaven part de la seva xarxa de proveïdors.

Aquesta manera de disminuir els costos mediambientals, redueix la petjada de carboni del transport de matèria orgànica i a més a més suprimeix el consum de plàstics d'un sol ús.

Un altre exemple, més proper, és el de l’Hotel Molí de la Torre a Bigues i Riells del Fai, el Vallès Oriental. El seu objectiu és reduir al màxim l’impacte de la seva activitat en l’entorn i, per això, ha adoptat una Política de Turisme Responsable, a més d’adherir-se a Biosphere i a la Certificació de Garantia de Qualitat Ambiental de Catalunya.

Entre totes les pràctiques que realitzen, destaca l’ús dels productes de temporada, km 0 i, molts d'ells, ecològics, en els seus menús i la promoció i col·laboració amb projectes propers a la localització de l’hotel.

Universitats, empreses i administració; de bracet

L’impuls de l’economia circular a la província de Barcelona també s’està produint des de les institucions acadèmies. La Càtedra d'Economia Circular i Sostenibilitat de Tecnocampus de Mataró ha engegat el projecte Compass que, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona, busca conèixer les particularitats del sector al territori per promoure aquest canvi de model.

Per fer-ho, van organitzar diferents sessions per sensibilitzar i formar els agents turístics. Aquestes trobades es basaven en contingut innovador sobre les cadenes de valor que giraven al voltant de diferents aspectes clau.

Per començar, governança i comunicació, ja que aquest canvi de paradigma ha d’anar acompanyat d’una decisió presa des de la direcció de les empreses i implica la cerca de col·laboradors que s’hi vulguin adherir.

D’altra banda, el Tecnocampus va abordar el sector des dels aspectes que els negocis que en formen part tenen en comú per tal d’oferir recursos que els permetin fer aquesta transició amb més eficiència.

Així, van dedicar diferents jornades a aspectes que els unien: primer, l’ús de construccions, equipaments i instal·lacions per l’activitat turística; després, la utilització de consumibles diaris com productes d’acollida (amenities), papers o tèxtil: i finalment, la gestió de serveis turístics.

Totes elles van constar amb la presència d’experts per explicar la seva experiència en cadascun dels aspectes tractats i van obrir la porta a un canvi de model que aporti noves oportunitats al sector.

La posada en marxa d’aquest projecte ha suposat la creació de noves sinergies i l’impuls d’iniciatives d’economia circular que tenen objectius comuns per a problemes comuns.

Es tracta d’un moviment col·laboratiu, on destaca la implicació de les empreses i l’esforç de l’administració, que ha posat en marxa una onada que, de segur, transformarà el turisme a Barcelona.

Articles relacionats