Artemis és una empresa que organitza gimcanes diferents, on els participants prenen consciència de l’entorn que visiten. I no només això, sinó que el 5% dels seus beneficis van destinats a entitats que volen millorar la vida dels barcelonins i les barcelonines.
Migració, turisme de masses, prostitució, gentrificació... Aquestes són algunes de les temàtiques que es tracten en el joc de pistes que Artemis duu a terme a Ciutat Vella, on, a banda de les problemàtiques, s’hi visibilitzen algunes entitats que les combaten. Un exemple n’és Tot Raval, associació que treballa per la convivència intercultural, l’educació, la salut comunitària i el foment d’oportunitats laborals; o Mescladís, dedicada a la inserció sociolaboral.
Aquesta veritable aposta pel turisme conscient es fa en un format atractiu per als visitants, ja que es tracta d’activitats que duren unes dues o tres hores, dutes a terme en equips petits de no més de vuit persones, per evitar la massificació turística.
A més a més, els recursos que s’hi utilitzen són sostenibles: amb desplaçaments a peu i materials reutilitzables, com el road book o la brúixola. I, tal com diuen els seus responsables, ja no cal res més; l’attrezzo és la mateixa ciutat.
Així, el dia d’avui, Artemis ja ha aconseguit posar en marxa quinze gimcanes per diferents indrets de Barcelona, com Montjuïc, Gràcia, Poble Sec o Sant Pere, amb temàtiques que van des de narracions històriques que empoderen a la dona en l’època romana a d’altres més actuals que parlen de les lluites veïnals dels diferents barris de la ciutat.
Joc de pistes per sensibilitzar sobre la sequera
Les zones verdes també s’aprofiten per a la conscienciació ambiental. És el cas de Collserola, on han posat en marxa una activitat que, tot i basar-se en una història fictícia, fa servir dades reals per conscienciar sobre els objectius de desenvolupament sostenible; un joc cooperatiu que posa a prova la nostra consciència mediambiental i que dispara els debats entre els participants.
Ara, des d’Artemis, han ampliat l’activitat més enllà de la ciutat, organitzant la primera gimcana a comarques a la Garriga, per fer valdre la figura de Narcisa Freixes, compositora feminista que estiuejava a la localitat al segle XIX.
Totes aquestes iniciatives tenen l’objectiu de conscienciar els seus participants aconseguint, a través del joc, una reflexió profunda sobre temàtiques d’actualitat. I això es nota fins i tot en el marxandatge de l’empresa: amb dessuadores dissenyades per Top Manta, l’entitat que vehicula la iniciativa comercial dels manters de Barcelona, i motxilles confeccionades per Dona Colors, una firma que dona oportunitats a dones en risc d’exclusió social.
Ara, Artemis ja pensa en com estendre aquest projecte i fer arribar arreu les activitats turístiques que incentiven la consciència social i mediambiental.