Gimcanes que sensibilitzen mentre descobreixes la ciutat

12 de març de 2024

Ecoexperiències

Gimcanes que sensibilitzen mentre descobreixes la ciutat

Artemis és una empresa que organitza gimcanes diferents, on els participants prenen consciència de l’entorn que visiten. I no només això, sinó que el 5% dels seus beneficis van destinats a entitats que volen millorar la vida dels barcelonins i les barcelonines.

Migració, turisme de masses, prostitució, gentrificació... Aquestes són algunes de les temàtiques que es tracten en el joc de pistes que Artemis duu a terme a Ciutat Vella, on, a banda de les problemàtiques, s’hi visibilitzen algunes entitats que les combaten. Un exemple n’és Tot Raval, associació que treballa per la convivència intercultural, l’educació, la salut comunitària i el foment d’oportunitats laborals; o Mescladís, dedicada a la inserció sociolaboral. 

Aquesta veritable aposta pel turisme conscient es fa en un format atractiu per als visitants, ja que es tracta d’activitats que duren unes dues o tres hores, dutes a terme en equips petits de no més de vuit persones, per evitar la massificació turística.

A més a més, els recursos que s’hi utilitzen són sostenibles: amb desplaçaments a peu i materials reutilitzables, com el road book o la brúixola. I, tal com diuen els seus responsables, ja no cal res més; l’attrezzo és la mateixa ciutat.

Així, el dia d’avui, Artemis ja ha aconseguit posar en marxa quinze gimcanes per diferents indrets de Barcelona, com Montjuïc, Gràcia, Poble Sec o Sant Pere, amb temàtiques que van des de narracions històriques que empoderen a la dona en l’època romana a d’altres més actuals que parlen de les lluites veïnals dels diferents barris de la ciutat.

Joc de pistes per sensibilitzar sobre la sequera

Les zones verdes també s’aprofiten per a la conscienciació ambiental. És el cas de Collserola, on han posat en marxa una activitat que, tot i basar-se en una història fictícia, fa servir dades reals per conscienciar sobre els objectius de desenvolupament sostenible; un joc cooperatiu que posa a prova la nostra consciència mediambiental i que dispara els debats entre els participants.

Ara, des d’Artemis, han ampliat l’activitat més enllà de la ciutat, organitzant la primera gimcana a comarques a la Garriga, per fer valdre la figura de Narcisa Freixes, compositora feminista que estiuejava a la localitat al segle XIX.

Totes aquestes iniciatives tenen l’objectiu de conscienciar els seus participants aconseguint, a través del joc, una reflexió profunda sobre temàtiques d’actualitat. I això es nota fins i tot en el marxandatge de l’empresa: amb dessuadores dissenyades per Top Manta, l’entitat que vehicula la iniciativa comercial dels manters de Barcelona, i motxilles confeccionades per Dona Colors, una firma que dona oportunitats a dones en risc d’exclusió social.

Ara, Artemis ja pensa en com estendre aquest projecte i fer arribar arreu les activitats turístiques que incentiven la consciència social i mediambiental.

Articles relacionats