Al bell mig del Born de Barcelona, hi ha un comerç que està impulsant una autèntica revolució en el món de la moda. Ozz, la tenda que aglutina dissenyadors que aposten per la sostenibilitat.
Un establiment que funciona com a plataforma que dona visibilitat a marques emergents. Sempre triades per l’aposta seva per la responsabilitat ambiental, la majoria són tallers locals quilòmetre zero, encara que també porten roba de dissenyadors d’altres punts d’Europa que compleixen estrictes criteris ecològics.
Així, es tracta d’un negoci que va a contracorrent del sector de la moda, que té la majoria de les fàbriques externalitzades a l’Àsia. La part bona és que aquesta producció propera, permet un major control de tot el procés i Ozz es pot assegurar, d’aquesta manera, que les peces es fabriquen d’una determinada manera.
Són sempre tirades limitades que no cauen en el sobre estoc. És a dir, no produeixen més peces de les que pot absorbir el mercat i eviten, així, que determinats productes es quedin sense sortida i això repercuteixi en la seva excessiva petjada ambiental. Evitant, d’aquesta manera, una producció massiva i contaminant.
I és que la indústria de la confecció és una de les més perjudicials per al clima. Segons dades de la UNCTAD (Conferència de les Nacions Unides sobre Comerç i Desenvolupament), les seves emissions són més grans que les de tot el trànsit aeri i marítim mundial.
El motiu principal d’aquesta enorme incidència ambiental de la moda és que una sola peça s'usa tan sols una mitjana de deu vegades abans de tirar-la a les escombraries.
Ozz està convençuda que hi ha una alternativa a aquesta filosofia d’un sol ús. Per això aposten per un model de negoci responsable que tingui en compte les conseqüències pel medi ambient de la seva activitat.
Peces de més qualitat
Pel que fa a la seva rendibilitat, si bé el preu de les peces que posen al mercat és lleugerament superior al de les cadenes de roba, el cert és que l’increment en el cost no és molt gran. D’altra banda, la diferència en la qualitat és realment notable, ja que les peces que comercialitza Ozz estan pensades per a tenir una durabilitat superior.
Així, en lloc de comprar tres peces, en podem comprar una de millor qualitat. Per això,
al cap de l’any el consumidor no nota el sobre cost a la seva butxaca.
La filosofia d’Ozz Barcelona és que cal canviar els hàbits per cuidar el nostre planeta. Ja no es tracta de comprar per impuls, sinó que el nostre posicionament en la moda ha de ser conscient.
Una aposta que ja comença a donar els seus fruits, ja que entre la seva cada cop més nombrosa clientela, es nota com més va més compromís amb la sostenibilitat. Encara queda molt camí per recórrer, però el consum responsable ja no té marxa enrere.